اختلال در ماهواره هایی که همراه آرتمیس یک به فضا رفتند

به نقل از اسپیس، طی این عملیات ۱۰ ماهواره کیوب ست به فضا ارسال شد. البته بیشتر ماهواره های مذکور همزمان با مدار زدن کپسول اوریون به دور ماه با زمین ارتباط برقرار کردند اما هنوز چند ماهواره اطلاعاتی نفرستاده اند.

آرتمیس یک نخستین بخش از برنامه آرتمیس ناسا است که هدف آن فرود دوباره فضانوردان به ماه است. طی این ماموریت که چهارشنبه هفته گذشته انجام شد، ابر موشک اس ال اس کپسول اوریون را به فضا برد تا سفری ۲۵ روزه به ماه را انجام دهد. در این میان همراه کپسول یک دسته ماهواره کیوب ست نیز به فضا برده شد تا عملیات های علمی مختلفی در اعماق فضا انجام دهند.

در ۱۸ نوامبر(۲ روز پس از پرتاب موشک و کپسول) مقامات ناسا اعلام کردند ماهواره های «آرگومون»، «بیوسنتینل»، «اکویولئوس»، «لونا اچ-مپ» و «OMOTENASHI» فعال شده اند. هر چند از آن زمان تاکنون «OMOTENASHI» با اختلالاتی روبرو و ممکن است برای آخرین بار با زمین ارتباط برقرار کرده باشد.

بیشتر ماهواره های دیگر از زمان پرتاب تاکنون کنترل شده اند اما برخی از آنها با مشکلاتی روبرو هستند.

ناسا باتری برخی ماهواره های کیوب ست را در ماه سپتامبر و پس از لغو عملیات آرتمیس یک به دلیل وقوع تندباد شارژ کرد، اما به دلیل مشکلات طراحی یا دسترسی نتوانست با همه آنها ارتباط برقرار کند.

ناسا هنوز آپدیت رسمی درباره ماهواره های کیوب ستی که باتری آنها شارژ نشده را اعلام نکرده است. در این میان یک تصویر که ماهواره «آرگومون» ثبت کرده، ماه و زمین را نشان می دهد.

ماهواره های اکویولئوس و لونا اچ مپ نیز هر دو فرایند گذر از کنار ماه را ردیابی کرده اند و حساب کاربری آنها در توئیتر آپدیت شده است.

همچنین تایید شده ماهواره لونار آیس کیوب نیز سالم است. از سوی دیگر ماهواره CuSP نیز به طور مرتب با مرکز شبکه اعماق فضای ناسا در ارتباط است.

اما بقیه ماهواره با اختلال روبرو هستند و بعد از پرتاب با زمین ارتباط برقرار نکرده اند.مهلت OMOTENASHI برای برقراری ارتباط با زمین برای فرود روی ماه تمام شده و اکنون موقعیت آن مشخص نیست.

شرکت تران اوربیال که ماهواره LunIR را کنترل می کند نیز پس از ارسال آن به فضا در ۱۶ نوامبر، هیچ آپدیتی درباره ماهواره منتشر نکرده است. گزارش کاربران توئیتر نشان می دهد احتمالا این ماهواره نیز با اختلالاتی پس از پرتاب روبرو است.

منبع: مهر نیوز

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر