در بعضی از مواقع که در دنیای اینترنت مشغول گشت‌وگذار هستیم، با خطاهایی مواجه می‌شویم که برخی از آن‌ها مربوط به سمت کاربر و برخی دیگر هم مربوط به سرور هستند.

یکی از این خطاها، ارور ۵۰۰ است که طیف بسیار گسترده‌ای از خطاهای سمت سرور را شامل می‌شود. این خطا در دسته ارورهای عمومی قرار می‌گیرد و مسائلی را شامل می‌شود که در کدهای خطای موجود نمی‌گنجد.

ما در این مقاله قصد داریم که ابتدا به شما بگوییم که ارور ۵۰۰ چیست و بعد از آن به مسائل مهمی، مانند علل به‌وجود آمدن این خطا و همچنین راه‌های رفع آن خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

ارور ۵۰۰ چیست؟

تمامی ارورهای ۵۰۰، مربوط به کامپیوتر، مرورگر یا حتی اتصال شما با اینترنت نیستند؛ بلکه طیف گسترده‌ای از خطاها را پوشش می‌دهند که در سمت سرور ایجاد شده و اگر شما مالک آن سایت نباشید، کاری از دستتان بر نمی‌آید.

وب سرورها با استفاده از کد‌های وضعیتی که برایشان تعریف شده‌اند، به مرورگر کاربران می‌گویند که آیا درخواست ارسال شده توسط آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر. اگر در پاسخ دریافت شده، کد ۲۰۰ وجود داشته باشد، مرورگر متوجه خواهد شد که همه چیز به‌خوبی پیش رفته است.
البته، باید به این نکته مهم اشاره کنیم که کاربر هیچ‌گاه کد ۲۰۰ را مشاهده نخواهد کرد؛ چرا که به جای آن، محتوای صفحه مورد نظر نشان داده خواهد شد. در طرف دیگر هم ما کدهای خانواده ۴۰۰ و ۵۰۰ را داریم که کاملا متفاوت هستند. ارورهای سری اول، خطاهای سمت مشتری و ارورهای سری دوم، خطاهای ایجاد شده توسط وب سرور را شامل می‌شوند.

ارور ۵۰۰ یک کد وضعیت جمعی برای خطاهای سرور است؛ بنابراین، در نگاه اول نمی‌توان به‌صورت دقیق مشخص کرد که این خطا مربوط به کجاست. کاربران در زمان مشاهده این خطا تنها می‌توانند مطمئن باشند که سرور یک خطای غیرمنتظره را گزارش کرده است.

این خطا می‌توان در هر سایتی که سعی می‌کنید در مرورگر خود باز کنید، ظاهر شود. از آنجایی که این خطا رایج است، به شکل‌های مختلفی نشان داده می‌شوند که در زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

انواع خطای ۵۰۰ :

• Internal server error
• The page isn’t working
• ۵۰۰ Internal Server Error
• ۵۰۰ Server Error
• ۵۰۰. That’s an error
• HTTP 500.0 – Internal Server Error
• Error 500
• Error code: 500
• The server returned a 500 Internal Server Error
• Temporary Error (500)

بیشتر بخوانید: ارور ۵۰۳

دلایل نشان دادن ارور ۵۰۰ چیست؟

خطای ۵۰۰ سرور ممکن است زمانی رخ دهد که درخواست توسط وب سرور پردازش شده باشد. ارور ۵۰۰ شامل تمام چیزهایی است که از قبل برنامه‌ریزی نشده باشند و به‌یک‌باره اتفاق افتاده‌اند. اگر این خطا رخ دهد، از بارگذاری وب‌سایت جلوگیری خواهد شد.

ارور ۵۰۰، بیشتر به معنی ایجاد یک‌سری از مشکلات در پیکربندی وب سرور است که شما در قسمت زیر می‌توانید تعدادی از آن‌ها را مشاهده کنید:

— فایل Htaccess. خراب یا از بین رفته است

Htaccess.، یک فایل با دستورالعمل‌های مهمی است که مربوط به سرور هستند. این دستورالعمل‌ها به نرم‌افزار شما می‌گویند که عملکردهای خاصی را فعال یا غیرفعال کند. این دستورالعمل‌ها ممکن است که به شما در محافظت از رمزهای عبور در یک فهرست یا محدود کردن دسترسی کاربر کمک کنند.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است در خراب شدن یک فایل Htaccess. سهیم باشند. از اصلی‌ترین دلایل این موضوع می‌توان به نصب افزونه‌ها، پیکربندی فایل یا حتی انجام یک‌سری از کارها روی سرور اشاره کرد.

— خطاهای مربوط به مجوزها

خطاهای مربوط به مجوز بیشتر مربوط به محافظت از فایل‌ها است. بیشتر این خطاهای مجوز را می‌توان به اشکالات به‌وجود آمده، اشتباهات کاربران یا حتی مشکلات شبکه مرتبط دانست. معمولا این خطا به معنای آن خواهد بود که کاربر مجاز به انجام عملی که در حال انجام آن است، نخواهد بود.

— نصب افزونه‌ها یا تم‌های شخص ثالث معیوب

یک‌سری از کاربران ممکن است که برای افزایش ویژگی‌ها یا عملکرد سرور یا حتی سایت خود، یک تم یا افزونه شخص ثالث را به وب‌سایتشان اضافه کنند.

این افزونه‌ها می‌توانند برای سایت شما گزینه‌ای عالی باشند، اما از طرفی دیگر هم در بین آن‌ها مواردی وجود دارند که احتمالا بر امنیت، مشکلات و عملکرد سایت شما تاثیر منفی خواهند گذاشت.

این پلاگین‌ها و تم‌ها اغلب توسط افراد یا گروه‌های کوچک ایجاد می‌شوند. آن‌ها می‌توانند بعد از نصب شدن روی سایت شما، چالش‌هایی را برایتان به‌همراه داشته باشند. بعضی از آن‌ها در مراحل اولیه توسعه هستند و تیم‌هایی که آن‌ها را ساخته‌اند، باید مدت زمان بیشتری را صرف کنند تا بتوانند محصولی کامل را دراختیارتان قرار دهند.

— به‌وجود آمدن خطای مربوط به محدودیت حافظه در PHP

برای آن دست از افرادی که آشنایی کافی با PHP ندارند، باید بگوییم که یک زبان برنامه‌نویسی است که قسمت بک‌اند سایت را با استفاده از آن درست می‌کنند. PHP برای مدیریت محتوا، پایگاه داده و مواردی از این دست کارایی دارد.

هرکدام از پردازش‌های PHP از حافظه استفاده می‌کنند و هاستی که دراختیار دارید هم محدودیت حافظه خود را دارد. اگر وب‌سایتی به بیش از این محدودیت حافظه که در PHP است، نیاز داشته باشد، این امکان وجود دارد تا ارور ۵۰۰ به‌وجود آید.

روش رفع error 500 چیست؟

برخلاف سایر خطاهای سمت سرور مانند ارور ۵۰۲، ارور ۵۰۰ به ما در لحظه نمی‌گوید که مشکل مربوط به کجاست و به همین دلیل نمی‌توانید به‌سرعت آن را برطرف کنید. اگر این خطا مدت زمان زیادی روی سایت شما وجود داشته باشد، روی سئو سایتتان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

برای رفع این خطا دو حالت کلی وجود دارد:

قصد دارید که صفحه‌ای با ارور ۵۰۰ را بارگیری کنید:

• صفحه را رفرش کنید.
• مدت زمان کوتاهی صبر کنید و دوباره وارد سایت شوید.
• کوکی‌های مرورگر خود را حذف کنید.
• آدرس سایت را در سایت Down for Everyone or Just Me وارد کنید تا متوجه شوید که آیا مشکل مربوط به شما است یا سایت مورد نظر کلا در دسترس قرار ندارد.

ارور ۵۰۰ در وب‌سایت شما به‌وجود آمده است:

• افزونه یا تم‌هایی که نصب کرده‌اید را بررسی یا غیرفعال کنید.
• از افزونه‌ای مانند WP Debbugging برای شناسایی مشکل استفاده کنید.
• مطمئن شوید که تنظیمات PHP سایت شما به‌درستی پیکربندی شده‌اند.
• کد فایل htaccess. سایت خود را بررسی کنید.
• مطمئن شوید که نرم‌افزار مربوط به وب‌سایت شما به‌درستی نصب شده‌اند.

جمع‌بندی

شما تا به اینجای مقاله متوجه شده‌اید که ارور ۵۰۰ چیست و چه عواملی در به‌وجود آمدن آن نقش دارند. همچنین متوجه شدید که برای رفع آن باید چه کارهایی انجام دهید. اگر با انجام کارهای گفته شده نتوانستید که مشکل گفته شده را برطرف کنید، بهتر است که با پشتیبانی سایت تماس بگیرید تا آن‌ها بهتر راهنماییتان کنند.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر