در دنیایی که بیشتر افراد از گوشیهای هوشمند استفاده می کنند، استفاده نکردن از بازاریابی پیامکی اشتباه بزرگی است. این روش یکی از موثرترین ابزارها برای رساندن تبلیغات شما به مشتریان شماست. چرا باید امیدوار باشید که مخاطبان هدف شما به طور تصادفی تبلیغات شما را مشاهده کنند، در حالی که میتوانید دقیقاً همان چیزی را که میخواهید آنها مشاهده کنند، مستقیماً به تلفنهای هوشمندشان پیامک کنید؟
بنابراین، اگر کسبوکار شما به دنبال شروع و استفاده از بازاریابی پیامکی است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با تعریف بازاریابی پیامکی چیست و مهمترین مزایا و اصول استفاده از آن آشنا شوید.
اس ام اس مارکتینگ چیست؟
بازاریابی پیامکی یکی از روشهای مهم بازاریابی است که از پیامهای متنی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد معاملات، پیشنهادات و بهروزرسانیهای مهم با مشتریان بهطور مستقیم از طریق تلفنهای همراه انجام میشود.
نمونههای رایج بازاریابی پیامکی عبارتند از:
- تبلیغات شخصی
- پیشنهادات یا تخفیفها
- بازاریابی مجدد
- نظرسنجیها
ارتباط و تعامل مصرف کنندگان با مشاغل از طریق دستگاههای تلفن همراه به سادگی انجام میشود. در بسیاری از موارد، افراد از طریق پیامک به مشاغل مختلف دسترسی پیدا میکنند.
مزایای بازایابی پیامکی کدامند؟
بازاریابی پیامکی مزایای متعددی نسبت به سایر اشکال بازاریابی دیجیتال دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:
بازاریابی پیامکی از روشهای بازاریابی سریع محسوب میشود
این روش برخلاف رسانههای اجتماعی یا بازاریابی ایمیلی، نیازی به طراحی هیچ تصویری برای مطابقت با محتوا ندارد. پیامهای متنی نیز دارای محدودیت کاراکتر پایینی هستند، بنابراین نیازی به نوشتن طولانی هم ندارید. تولید و ارسال این نوع محتوا بسیار سریع و آسان است.
پیامها سریعتر از پست یا ایمیل اینستاگرام به دست گیرندگان شما میرسند. مشتریان شما هنگام دریافت پیامک، اعلانهای فوری در تلفن خود دریافت میکنند. اما در روشهای استفاده از ایمیل و شبکههای اجتماعی آنها مجبور به استفاده از اینترنت و باز کردن اپلیکیشن در گوشی همراه خود هستند.
مخاطبان پیام ها را باز می کنند
اگر میخواهید مردم پیامهای شما را باز کنند، بهترین کار ارسال آنها از طریق پیامک است. متون ارسال از طریق پیامک در ۹۸٪ مواقع باز میشوند. با توجه به مطالعات انجام شده میانگین نرخ باز شدن ایمیلهای بازاریابی در ایمیل مارکتینگ ۲۱.۳٪ است.
بازاریابی پیامکی نرخ پاسخگویی بالایی دارد
از آنجایی که نرخ باز شدن پیامک بالاست، نرخ پاسخگویی آن نیز بالاست. میانگین نرخ پاسخ برای پیامهای بازاریابی پیامکی ۴۵ درصد است، در حالی که نرخ کلیک ایمیل معمولاً بیش از ۷ درصد نیست. مشتریان به طور قابل توجهی بر روی پیوندی که شما از طریق متن ارسال می کنید کلیک میکنند.
بیشتر بخوانید: چگونه هایلایت اینستاگرام را دانلود کنیم
بازاریابی پیامکی برای چه مواردی استفاده میشود؟
روشهای مختلفی برای استفاده از بازاریابی پیامکی وجود دارد. میتوانید از این روش در کنار بازاریابی محتوا استفاده کرده تا بهترین نتیجه را مشاهده کنید. هدف اصلی استفاده از پیامک برای افزایش تعداد کاربران و تعامل با آنهاست. مهمترین موارد استفاده از این روش در ادامه عنوان شدهاند:
تبلیغات کوتاه مدت
تبلیغات کوتاه مدت در حین فروش یا تخفیفی که کسبوکار شما در مدت زمان کوتاهی ارائه میدهد مفید است. بدیهی است که در صورت کاهش قیمت، مشتریان به احتمال زیاد تمایل بیشتری برای خرید دارند.
شما میتوانید از این روش استفاده کنید تا مطمئن شوید تمام مشترکین شما از تخفیف و کاهش قیمت شما آگاه شدهاند. بازاریابی ایمیلی همراه با ارسال پیامک یک راه عالی برای اطمینان از این است که هیچ مشتری از قلم نمیافتد. مشتریان شما اطلاعات پیشنهادات شما را مستقیماً در شماره تلفن خود دریافت خواهند کرد.
رویداد یا به روز رسانی سفارش مشتری
در صورت بروز یک رویداد یا به روز رسانی در وضعیت سفارش مشتری، میتوانید مشتری را از این شرایط آگاه کنید. این موضوع نه تنها باعث ایجاد اعتماد میشود، بلکه وفاداری مشتری را نسبت به برند شما افزایش میدهد.
پیامهای متنی روشی عالی برای بهروز نگهداشتن سریع مشترکین خود از هرگونه اطلاعات مرتبط با آنها است.
یادآوری قرار ملاقات
هیچ چیز بدتر از این نیست که مشتری فراموش کند برای قرار ملاقات خود حاضر شود و سپس مجبور شود دوباره برنامه ریزی کند. این موضوع نه تنها باعث اتلاف وقت شما میشود، بلکه از دسترسی مشتری به خدمات شما نیز جلوگیری میکند.
خوشبختانه این مشکل به راحتی با ارسال یک پیام متنی خودکار با جزئیات قرار ملاقات برای گیرندگان شما در تلفن همراه حل میشود. این مورد تضمین میکند که همه چیز به درستی پیش رفته و هیچ کس چیز مهمی را از دست نمیدهد.
نحوه استفاده از بازاریابی پیامکی
بازاریابی پیامکی کار سخت و پیچیدهای نیست. در واقع، این روش حتی از بازاریابی ایمیلی یا رسانههای اجتماعی نیز آسانتر است، زیرا به هیچ طراحی نیاز ندارد. برای شروع بازاریابی پیامکی باید چه کاری انجام دهید:
فهرستی از مشتریانی که اجازه پیام دادن به آنها را دارید جمع آوری کنید
در برخی از کشورها، ارسال پیامک به افرادی که صریحاً به شما اجازه انجام این کار را ندادهاند، خلاف قانون است. قبل از ارسال یک کمپین بازاریابی پیامکی، مطمئن شوید که لیست گیرندگان شما اجازه ارسال پیام را به شما داده است. افرادی را که نمیتوانید به آنها پیامک دهید از لیست حذف کنید.
از ابزاری برای ارسال پیامهای خود استفاده کنید
به نرم افزاری نیاز دارید که به شما کمک کند ارسال پیام خود را به صورت خودکار انجام دهید. برخی از خدمات هستند که صرفاً بازاریابی پیام متنی را ارائه میدهند.
یک سیستم بازاریابی پیامکی از شما میخواهد فهرستی از اطلاعات تماس مشتری را آپلود کنید و دادههای کمپین شما را جدا از همه طرحهای بازاریابی دیگر شما ردیابی میکند. مزیت انتخاب یک برنامه این است که میتوانید اطلاعات جمع آوری کنید، دادهها را مدیریت کنید و کمپینهای خود را از همان جایی که فروش دارید ارسال کنید.
پیام خود را بسازید
لازم نیست متون شما به اندازه یک خبرنامه ایمیل طولانی باشد. در واقع هر چه کوتاهتر باشد بهتر است. میتوانید حداکثر ۳۰۰ کاراکتر را ارسال کنید. به یاد داشته باشید که پیام شما باید به صورت کاملا واضح و مشخص ارسال شود.
نتایج را پیگیری کنید
پس از ارسال پیام، عملکرد آن را پیگیری کنید. اگر لینکی را در پیام خود وارد کردهاید، ببینید چند نفر روی آن کلیک کردهاند. اگر کد تخفیف ویژهای تهیه کردهاید که مختص کمپین پیامکی شماست، ببینید چه تعداد از مردم هنگام خرید از آن استفاده کردهاند و چه تعداد فروش ایجاد کردهاید. این ارقام را با تعداد پیامهایی که ارسال کردهاید مقایسه کنید.
مهمترین اصول بازاریابی پیامکی
مانند هر استراتژی بازاریابی دیگری، اصول و شیوههای مختلفی وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید و حداکثر استفاده را از بازاریابی پیامکی خود ببرید. در ادامه برخی از مهمترین اصول و روشها معرفی شدهاند:
مطمئن شوید که مخاطبین شما برای پیامک شرکت کرده اند
به یاد داشته باشید که هدف کسب و کار شما این است که مشتریان خود را در مورد اطلاعاتی که میخواهند بدانند آگاه کنید و با تبلیغات و پیامهای متنی ناخواسته آنها را آزار ندهید. مطمئن شوید که قبل از ارسال پیامک به یک مخاطب، آنها اجازه ارسال پیامک را به شما میدهند یا خیر.
از زمان بندی مناسب استفاده کنید
مهمترین هدف از انجام بازاریابی پیامکی افزایش میزان تعامل با مشتریان است، بنابراین زمان بندی بسیار مهم است. تصور کنید که در زمان نیمه شب به مشتری خود در مورد فروش فوق العاده اطلاع دهید. قطعا در این زمان مشتری هیچ کاری نمیکند و چه بسا تا زمانی که صبح فرا برسد، پیامک شما را فراموش کند.
در عوض، زمان ارسال پیام خود را به گونهای تنظیم کنید که گیرندگان در طول روز در ساعاتی که میتوانند بر اساس محتوای متنهای شما عمل کنند، آگاه شوند. این زمان بسته به اینکه کسب و کار شما چه زمانی باز و در دسترس است، شامل روزهای هفته و تعطیلات رسمی است.
فراموش نکنید که نام شرکت خود را درج کنید
از آنجایی که در بیشتر موارد، ارائهدهنده شما پیامها را به صورت انبوه از طریق یک کد کوتاه ارسال میکند، گیرندگان شما معمولاً نمیدانند پیام از چه کسی است.
این به راحتی با افزودن نام شرکت شما به متن این مشکل برطرف میشود، بنابراین آنها میدانند برای استفاده از پیشنهادات هیجان انگیز به کجا بروند.
بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست
بازاریابی پیامک را با استراتژی بازاریابی دیجیتال جامع خود ادغام کنید
بازاریابی دیجیتال را مانند یک ارکستر در نظر بگیرید، و بازاریابی پیامکی یک ابزار واحد در آن ارکستر است. این پیامک نقش خاص و بسیار مهمی دارد، اما این پیامکها بهتر است به صورت کلی در رسانههای اجتماعی، بازاریابی ایمیلی برای ارسال پیام دقیقتر و همچنین سایر اشکال رسانهها نیز استفاده شوند.
بدون نظر