برندینگ در واقع یک مفهوم انتزاعی ناملموس بوده که از اتفاق کار و هدفش ملموس کردن و به عینیت در آوردن است. برندینگ یک شرکت، محصول و یا حتی یک فرد خاص را به دیگران می‌شناساند و به آن موجودیت می‌بخشد. انواع برندینگ برداشت مردم از محصولات را شکل داده و هدایت می‌کند و جالب این است که این کار را در کمال ظرافت انجام می‌دهد بدون اینکه خود افراد از آن آگاهی داشته باشند. خیلی جاها ما فکر می‌کنیم این خودمان هستیم که انتخاب کرده ولی در واقعیت انتخاب ما زیر سایه مفهوم بزرگی به اسم برندینگ انجام گرفته است.

شاید اهمیت برندینگ در همین باشد که ارزش زیادی برای محصول یا شخص ایجاد می‌کند و سبب می‌شود که در دنیای رقابت نسبت به سایرین پیشی بگیرد و همین زمینه ساز بولد شدن در اذهان مردم می‌شود. برندینگ در ایران مدتی ست که دارد جای خود را پیدا می‌کند و به رشد بیزنس افراد کمک شایانی کرده است. تجارت این نظام سرمایه داری رونق خود را مدیون و مرهون معجزات برندینگ است. برندینگ با یک عصای جادویی از یک چیز ساده، چیزی خارق العاده می‌سازد.

برندسازی چیست؟

برند سازی یعنی ساخت برند. اما معنای حقیقی و کاربردی آن چیست؟ بیشتر مردم فکر می‌کنند برند چیزی است که شامل لوگو، شعار و علائم اختصاری یک شرکت می‌شود و اگر شما این‌ها و یا حتی چیزی شبیه به این‌ها را برای یک شخص یا شرکت تهیه کنید یعنی دست به برند سازی زده‌اید. لوگو و شعار و … در واقع ابزار برندینگ هستند که از آن‌ها کمک گرفته می‌شود تا برند را در بازار جا بیاندازند. تمام این‌ها با هم هویت برند را می‌سازند آنچه که مشابهش قرار نیست جای دیگری پیدا شود.

بیشتر از نوع و ابزار برندینگ نتیجه‌ای که از آن حاصل می‌شود مهم است. خیلی جاها انتخاب لوگو، رنگ و جزییات با دقت انجام می‌گیرد اما در انتها شما برندی نمی‌بینید. زیرا آنچه که باید اتفاق نیافتاده و آن چیزی جز ایجاد هویت و احساس تعلق نیست. در ادامه بیشتر به این مبحث می‌پردازیم.

در دنیای این روزهای صنعت و تجارت که از هر محصول و خدماتی چندین مدل ارائه می‌شود و در هر صنف و حوزه‌ای تعداد زیادی رقیب وجود دارد باید بتوانیم آنچه که قصد ارائه ش به بازار را داریم بهتر معرفی کنیم تا از سایر رقبا پیشی بگیرد. برندینگ به زبان ساده به معنای متمایز کردن است. یعنی مهم نیست که از کالا، خدمات و یا خود شما چقدر مشابه وجود دارد، برندینگ توانایی و قابلیت این را دارد که از شما چیزی متفاوت در بین آن همه تشابهات نشان دهد.

با ارزش‌ترین و مهم‌ترین دارایی هر شرکتی برند آن است. این برندسازی تا جایی پیش می‌رود که کالا و محصول از برند آن جدا نبوده و با هم یکی می‌شوند. تا جایی که حتی برای مثال نام برند کوکاکولا را که می‌شنوید، طعم آن زیر زبانتان جاری می‌شود. برندینگ همین است! درونی کردن برند در وجود مخاطب. به شکلی که هر چیزی یادآور برند در ذهن و وجودش شود.

برندسازی چیست؟

برندینگ از قبل از میلاد تا به امروز

برندینگ در عصر جدید بسیار ورد زبان‌ها افتاده و هر کسی درست یا غلط با آن آشنایی دارد. حداقلش این است که نام برند به گوشش خورده و تقریبا می‌داند به چه چیزی اشاره دارد. اگر به بیست یا سی سال پیش در همین کشور خودمان برگردیم کمتر کسی می‌دانست برند چیست و یا حتی از این واژه در ادبیات خود استفاده می‌کرد. همین امر سبب شده که فکر کنیم برندینگ یا مراحل برند سازی و هر چه حول و حوش آن می‌چرخد جدید و تازه است.

عمر برندینگ شاید به چیزی حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد می‌رسد. تعجب کردید؟ واقعاً برای همان دوره است. برگردید به همان جمله‌ای که گفتیم برندینگ یعنی متمایز کردن. در آن دوران بازرگانان برای نشان دادن مالکیت یک محصول یا قطعه از این شیوه استفاده می‌کردند. اصلاً چرا راه دور برویم، در همان زمان‌ها صاحبان دام بر روی پوست گاو و گوسفندهای خود علائمی را ایجاد می‌کردند تا حیواناتشان از سایر حیوانات متمایز شود و بدانند که آن‌ها متعلق به چه شخصی است. ولی رشد برندینگ از قرن نوزدهم آغاز شد.

افزایش کارخانه، افزایش جمعیت وافزایش تقاضا نیاز به تولیدات بیشتر را به وجود آورد. محصولات مشابهی تولید شد و حالا برای ایجاد تمایز، تولید کنندگان احتیاج پیدا کردند تا محصولات مشابهشان را متفاوت تبلیغ و ارائه کنند. تا جایی پیش رفت که برندینگ و برند سازی تبدیل به یک دانش تخصصی شد و امروز کارشناسان و متخصصان زیادی در این زمینه فعالیت دارند.

انواع برندینگ

در ادامه مبحث برندینگ چیست و پاسخ به این سؤال حالا باید به انواع برندینگ اشاره کنیم. برندسازی در زمینه‌های مختلفی انجام می‌گیرد که به پرکاربردترین آن‌ها در اینجا اشاره می‌کنیم:

انواع برندینگ

برندینگ شخصی

برندینگ شخصی یا پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی این روزها بسیار باب شده، البته به لطف شبکه‌های اجتماعی. دیگر برندینگ در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها نیست و افراد می‌توانند محصولاتشان، هنرشان و حتی سبک زندگی‌شان را به یک برند تبدیل کنند. به این صورت که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به صورت مستمر فعالیت دارند، تصاویر و ویدیوهای جذاب منتشر کرده و در تولید محتوا بسیار متمرکز هستند. اینفلوئنسرهایی که امروز در فضای مجازی می‌شناسید از همین اصول برندینگ استفاده کرده‌اند و در حال حاضر هم از مزایای برندینگ حسابی منتفع می‌شوند. شاید از نظر من و شما کار خاصی انجام ندهند و هنر خاصی نداشته باشند اما با استفاده از دانش برندسازی توانسته‌اند جامعه هدف و نیازش را شناسایی کند و به آن خوراک بدهد.

برندینگ شخصی

برندینگ شرکتی

همانطور که از اسمش پیداست این نوع برند سازی برای شرکت‌ها انجام می‌گیرد تا آن‌ها را در بین سایر شرکت‌ها متمایز کند و در این بین با تصمیمات و اصول برندینگ مثل قیمت گذاری، شناخت و مطالعه بازار هدف، ارزش گذاری و… به رشد و شناخت برند کمک می‌کند.

برندینگ محصول

برندینگ محصول همان نام تجاری کالاست. برای یک محصول خاص تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و برای آن بازاریابی می‌کنند. این شیوه سبب می‌شود مخاطب برای استفاده از آن کالای خاص مجاب شود بدون اینکه خودش بداند.

برندینگ خدمات

اینجا کمی کار سخت می‌شود زیرا قرار است یک خدمات خاصی معرفی و به صورت متمایزی تبلیغ شود. خدماتی که کالا نیست و وجه فیزیکی ندارد بنابراین باید خلاقیت ویژه‌ای برای آن بخرج داد.

بیشتر بخوانید: CAPTCHA یا کپچا چیست

برندینگ رشد تجاری با درگیری عاطفی

برندینگ تنها اجرای یک سری اصول روی حساب و کتاب و پشت سر گذاشتن مراحل برندسازی نیست. برندینگ روح دارد، احساس دارد، هویت دارد. این روح، احساس و هویت باید به مخاطب شما منتقل شود. یعنی مشتری از نظر عاطفی با محصول درگیر می‌شود و همین امر سبب می‌شود که حس کند خودش دست به انتخاب زده و تحت تأثیر اجبار و تبلیغات نبوده است.

برندینگی موفق است که بتواند احساس ایجاد کند. این احساس و هویت باید در تمام ابزار آن همچون لوگو، شعار، پیام و … موج بزند. حتی در انتخاب رنگ سازمانی هم باید بتوان آن را مشاهده کرد. نام تجاری یک برند موفق با خود احساساتی چون اعتماد، نشاط و زیبایی را به همراه می‌آورد. به تصویر کشیدن این احساس و ایجاد آن کار ساده‌ای نیست. وقتی چنین جرقه‌ای بخورد نه تنها یک محصول خاص بلکه سایر محصولات آن برند هم جای خود را بین مردم باز می‌کنند. برای مثال شرکت اپل اگر فقط بر روی تولید لپ تاپ متمرکز بود با ایجاد حس خوشایند بین مخاطبینش در فروش کالاهای دیگری چون گوشی هوشمند، ساعت و … هم موفق عمل کرد. مخاطبین اپل چنان به این برند پایبند هستند که باور کنید اگر اپل سس مایونز هم تولید کند باز با استقبال بی نظیری رو به رو خواهد شد. زیرا برندینگ کار خودش را کرده و آنچه را که باید برای مخاطبینش ساخته است.

وقتی برندینگ کارش را به درستی انجام دهد دیگر برای تبلیغات متکی به رسانه‌های سمعی و بصری نخواهد بود زیرا هر یک از همان مشتریان وفاداراش حکم بنری را دارند که کار تبلیغات را بدون کم و کاست انجام داده و چیزی کم نمی‌گذارند.

یعنی کم کم خود مشتریان تبدیل به اصلی‌ترین سرمایه‌ها و اصلی‌ترین ابزار تبلیغاتی می‌شوند. قطعاً اینکه کسی محصولی را استفاده کرده و بعد به دیگران پیشنهاد می‌دهد برای ما حس اعتماد بیشتری ایجاد می‌کند تا اینکه تنها به دلیل تبلیغات رسانه‌ای پر زرق و برق دست به انتخاب یک برند بزنیم. همانطور که می‌بیند یکی دیگر از پاسخ‌ها به این پرسش که برندینگ چیست می‌تواند این باشد. برندینگ یعنی تولید و نگهداری مخاطبین پایبند و وفادار.

همانطور که می‌بینید برند منحصر به شعار و لوگو و رنگ سازمانی نیست. برند چیزی بیشتر از این‌هاست. برند یک کالا، خدمات یا شخص را از دیگران متمایز می‌کند، به آن ارزش می‌بخشد، آن را به مردم می‌شناساند و حتی در مخاطبین نسبت به آن عاطفه و احساس ایجاد می‌کند.

بنابراین نباید از واژه برندینگ و پرسش برندینگ چیست؟ به سادگی گذشت. برندینگ کاری می‌کند که یک محصول یا خدمت برای نسل‌های متوالی ارزشمند شود، ادامه داشته باشد و لحظه‌ای از رشد باز نایستد. خب مسلم است وقتی چیزی هم تبدیل به برند شد به همین راحتی جایگاه خودش را تخریب نمی‌کند. زیرا شما با برند شدن مسئولیت جدید و بیشتری در مقابل مخاطب خود حس خواهید کرد. این افزایش کیفیت با رشد برند قطعاً به ارزش‌های آن به صورت تصاعدی اضافه خواهد کرد.

این مقاله توسط تیم ایران هاست تهیه شده است، می توانید برای خرید سرور مجازی ایران و vps کانادا به سایت مراجعه نمایید. با نوشتن نظرات و پیشنهادات خود ما را همراهی کنید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر