یکی از بهترین فایل‌هایی که شما می‌توانید با نصب آن، امکانات زیادی در وب‌سایت وردپرسی‌تان دریافت کنید، htaccess است. شما با نصب این فایل از نصب بسیاری از افزونه‌های مختلف بی‌نیاز خواهید شد و سایت شما عملکرد بهتری در مقایسه‌ با قبل پیدا می‌کند.

گاهی اوقات این فایل به طور خودکار برای شما نصب شده است؛ اما در برخی از مواقع، خودتان باید آن را روی وردپرس نصب کنید و از قابلیت‌های کاربردی که این فایل به شما می‌دهد، لذت ببرید.

در این مقاله به بررسی مفهوم فایل htaccess، نحوه ساخت آن در رایانه به‌وسیله سیستم‌عامل‌های مختلف و نحوه ساخت این فایل در وب سرور می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

فایل htaccess چیست؟

می‌توان گفت فایل htaccess یکی از پوشه‌های اصلی در وردپرس است که به شما اجازه می‌دهد تا تنظیمات خاصی را بر روی وب سرورِ apache اعمال کنید و کنترل بهتری روی آن داشته باشید؛ به عبارت دیگر، این فایل به شما اجازه می‌دهد تا تنظیمات دلخواه سایت خود را بدون نیاز به افزونه خاصی، فعال یا غیر فعال کنید.

موارد زیر، برخی از اصلی‌ترین کاربردهای فایل htaccess. را شامل می‌شوند :

– با استفاده از این فایل، می‌توانید در صورت نداشتن www در سایت خودتان، آن را به یک سایتی که شامل www می‌شود ریدایرکت کنید.

– با استفاده از این فایل، می‌توانید رمزهای عبور مختلفی برای پوشه‌هایی که مد نظر دارید انتخاب کنید و یا برخی از پوشه‌ها را به حالت پنهان تغییر دهید.

– این فایل به شما امکان پیکربندی بر روی وب سرورِ آپاچی و افزایش عملکرد سایت را می‌دهد.

– می‌توانید به کمک این فایل، محتواهایی که تمایل دارید توسط سایت شما بارگیری شوند را مشخص کنید.

– به طور کلی می‌توان گفت، کاربرد اصلی فایل htaccess بهبود عملکرد سایت در زمینه‌های مختلف است. در بخش بعد، به بررسی نحوه ساخت فایل htaccess در وب سرور می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: چگونه با chatgpt کار کنیم

نحوه ساخت فایل htaccess. در cpanel

برای اینکه فایل htaccess را در وب سرور بسازید، ابتدا باید وارد پنل هاست خود شوید. در این بخش نحوه ایجاد فایل htaccess در cpanel برای شما شرح داده خواهد شد؛ اما شما می‌توانید برای ایجاد این فایل در وب سرور، از هر پنل هاست دیگری که می‌خواهید استفاده کنید.

نحوه ایجاد فایل htaccess در وب سرور به این ترتیب است:

۱- ابتدا وارد حساب هاست سی پنل خود شوید. برای وارد شدن به حساب cpanel می‌توانید نام دامنه خود را به همراه علامت دونقطه و ۲۰۸۳ در مرورگر وارد کنید و سپس رمز عبور و نام کاربری را در پنل وارد کنید.

۲- به قسمت file manager در پنل هاست خود بروید.

۳- اگر از cpanel برای انجام این کار استفاده کنید، گزینه‌ای به نام file menu+ در بالای صفحه وجود دارد که شما باید روی آن کلیک کنید.

۴- برای نام فایلی که قصد ایجاد آن را دارید، عبارت “.htaccess” را انتخاب کنید و تیکِ تایید را بزنید.

۵- یک پوشه برای قرار گرفتنِ فایل ایجاد شده انتخاب کنید. پیشنهاد می‌شود که فایل را در پوشه public_html قرار دهید.

۶- روی دکمه create new file کلیک کنید.

شما پس از انجام این شش مرحله، می‌توانید یک فایل htaccess در وب سرور بسازید. لازم به ذکر است که اگر شما از یک پنل هاست دیگر استفاده می‌کنید، ممکن است با برخی تفاوت‌ها در آن مواجه شوید؛ اما به طور کلی، این مراحل مشابه با تمامی پنل‌های هاست هستند و شما می‌توانید برای ساخت فایل htaccess در وب سرور، به راحتی از آن‌ها را به کار ببرید.

بیشتر بخوانید: ساخت قالب وردپرس

بازسازی فایل htaccess برای وردپرس

برای اینکار ابتدا از طریق file manager هاست به سراغ فایل public_html بروید فایل قبلی htaccess را پاک کنید. اگر این فایل را نمی بینید در کنترل پنل خود گزینه show hidden files را فعال کنید. سپس با توجه به سیستم عامل خود ادامه دهید :

– نحوه ساخت فایل htaccess در ویندوز

برای ساخت فایل htaccess در سیستم عامل ویندوز، نیازمندید تا به ترتیب، مراحل زیر را طی کنید:

۱- یک ویرایشگر معمولی متن مانند “Notepad” را در سیستم عامل خود اجرا کنید.

۲- وقتی که برنامه اجرا شدکد زیر را در آن قرار دهید

۳- سپس فایل را با فرمت html و با نام htaccess ذخیره کنید

– نحوه ساخت فایل htaccess در مک

برای ایجاد فایل htaccess در مک، تنها کافی است تا سه مرحله زیر را طی کنید:

۱- ابزار text edit را در سیستم عامل خود باز کنید.

۲- در این ابزار عبارت “.htaccess” را تایپ کنید.

۳- گزینه تایید را بزنید و متن را ذخیره کنید.

شما به راحتی می‌توانید با گذراندن این مراحل ساده، یک فایل htaccess در سیستم عامل مک خود ایجاد کنید.

در هر دو سیستم عامل بعد از ایجاد فایل لازم است آن را در پوشه publoc-html خود بارگذاری کنید.

بیشتر بخوانید: ads چیست

سخن آخر

در این مقاله با بررسی چیستی فایل htaccess، نحوه ایجاد آن در وب سرور و سیستم عامل‌های مختلف همراه شما بودیم. همانطور که گفته شد ساخت این فایل برای سایت می‌تواند قابلیت‌های مختلفی را به ما عطا کند و ما را در بهبود عملکرد کلی سایت همراهی کند.

اهمیت خاصی ندارد که از کدام روش برای ایجاد فایل htaccess در وردپرس استفاده کنید و تنها مهم است تا از کاربرد آن فایل بهره‌مند شوید.

لازم به ذکر است که در برخی از سایت‌های وردپرسی، این فایل به صورت پیشفرض بر روی هاست نصب شده است؛ لذا فقط در زمانی اقدام به نصب این فایل کنید که از عدم وجود آن در سرویس میزبانی خود، اطمینان داشته باشید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر