امروزه در ایران، استفاده از پلتفرم‌های مختلف و بین‌المللی افزایش یافته است و هر روزه پلتفرم‌های جدیدی پدید می‌آیند و افراد را به سمت خود جلب می‌کنند. به همین دلیل، نیازهای جدیدی نیز در این عرصه پدید می‌آید و یکی از اصلی‌ترینِ این نیازها، استفاده از شماره مجازی است.

افراد به دلایل مختلفی به شماره مجازی احتیاج پیدا می‌کنند. برای مثال در ایران بسیاری از سرویس‌های بین‌المللی و کاربردی تحریم هستند و شما نیاز دارید تا برای استفاده از آن‌ها، از یک شماره مجازی استفاده کنید. در این مقاله به بررسی مفهوم شماره مجازی، کاربرد و مزایا و معایب آن می‌پردازیم. در ادامه با ما در این مقاله از گروه تولید محتوا ایران هاست ( ارائه دهنده‌ی بهترین سرویس های سرور مجازی خارج ) همراه باشید.

شماره مجازی چیست؟

شاید بتوانید از نام این مفهوم حدس بزنید که چه کاربردی دارد. به طور کلی، شماره مجازی شامل شماره تلفنی است که وجود حقیقی ندارد و فردی از آن استفاده نمی‌کند؛ اما در عین حال کاربردهای بسیار زیادی دارد و شما می‌توانید برای اهداف مختلفی از آن استفاده کنید و آن‌ را داشته باشید.

به عبارت دیگر، شما با داشتن یک شماره مجازی، صاحب سیم‌کارت نمی‌شوید و می‌توانید بدون استفاده از سیم‌کارت از یک شماره مجازی استفاده کنید. این کار به این صورت انجام می‌شود که شما به یک سایت یا اپلیکیشن که شماره مجازی ارائه می‌دهد مراجعه می‌کنید و پس از دریافت شماره مجازی از آن‌ها، می‌توانید تمامی اعمال مانند پیامک و تماس را از آن سایت پیگیری کرده و انجام دهید. در بخش‌های بعدی بیشتر به کاربردها و نحوه دریافت شماره مجازی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اوپن سورس چیست

کاربرد‌های شماره مجازی

شماره مجازی کاربردهای فراوانی دارد و شما می‌توانید با استفاده از آن، کارهای زیادی در سطح داخلی یا بین‌المللی انجام دهید. در این بخش به برخی از اصلی‌ترین کاربردهای شماره مجازی اشاره خواهیم کرد.

— ایجاد چند اکانت در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف

به طور کلی با استفاده از شماره مجازی می‌توانید چندین اکانت در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مختلف مانند اسکایپ و تلگرام بسازید و به صورت منظم فعالیت خود را پیش ببرید. توجه داشته باشید که اغلب گوشی‌ها ظرفیت تنها دو سیم‌کارت را دارند و شما نهایتا می‌توانید در پیام‌رسانی مانند تلگرام، دو اکانت داشته باشید؛ اما شماره مجازی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بدون استفاده از سیم‌کارت، چندین اکانت بسازید.

— ارتباط با افراد خارج از کشور

حتما برای شما هم حداقل یک دوست در خارج از کشور دارید که دوست دارید با آن تماس گرفته و گفت‌و‌گو کنید. باید گفت اگر این کار را با سیم‌کارتی که داخل کشور خریداری کرده‌اید انجام دهید، هزینه زیادی برای شما به بار می‌آید.

لازم به ذکر است که شماره مجازی این مشکل را برای شما حل می‌کند و شما می‌توانید با استفاده از یک شماره مجازی، هزینه بسیار کم‌تری را برای ارتباط با فردی که خارج از کشور است پرداخت کنید.

— ساخت اکانت و استفاده از اکانت‌های تحریم شده

بسیاری از ابزارها و پلتفرم‌ها مانند chatGPT ( chatgpt چیست ) برای افرادی که در ایران زندگی می‌کنند تحریم شده است و با شماره تلفن ایرانی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به همین دلیل، شما نیاز دارید تا از شماره مجازی کشور دیگری برای ثبت نام و استفاده از این ابزارها استفاده کنید.

به عبارت دیگر، برای استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های بین‌المللی، نیاز دارید تا یک شماره مجازی که مربوط به کشوری تحریم نشده است ساخته و در پلتفرم مورد نظر وارد کنید و در آخر، کد تایید را که به صورت پیامک ارسال می‌شود را از شرکت ارائه‌دهنده شماره مجازی دریافت کرده و به استفاده از پلتفرم مورد نظر بپردازید.

نحوه ساخت شماره مجازی

برای ساخت شماره مجازی راه‌های زیادی وجود دارد. شما می‌توانید از پلتفرم‌هایی که به صورت رایگان این کار را برای شما انجام می‌دهند استفاده کرده یا یک شماره مجازی را خریداری کنید. همچنین لازم به ذکر است که نحوه دریافت شماره مجازی با توجه به شرکت ارائه‌دهنده آن متفاوت است و معمولا تمامی آن‌ها دارای راهنمای مخصوص به خودشان هستند. با این حال یک روش رایج برای دریافت شماره مجازی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

ساده‌ترین راه برای ساخت یک شماره مجازی استفاده از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن رایگان است و با کمی جستجو می‌توانید اپلیکیشن ارائه‌دهنده شماره مجازی به صورت رایگان را پیدا کنید. یکی از معروف‌ترینِ این اپلیکیشن‌ها TextNow است.

شما می‌توانید این اپلیکیشن را دانلود کرده و سپس از آن شماره مجازی رایگان برای کشور دلخواه خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید که هم‌اکنون این اپلیکیشن در هر دو سیستم عامل اندروید و IOS به خوبی کار می کند. شما می‌توانید با دریافت شماره مجازی از این اپلیکیشن، از تمامی کاربردهایی که در بخش قبلی گفته شد بهره‌مند شوید. برای مثال می‌توانید با این شماره مجازی پیامک دریافت کنید، اکانت‌های مختلفی بسازید و تماس صوتی و تصویری بگیرید.

توجه داشته باشید که این اپلیکیشن تنها یکی از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده شماره مجازی است و امروزه صدها پلتفرم مشابه با TextNow برای دریافت شماره مجازی وجود دارند. در نتیجه، تفاوت خاصی ندارد که شما از کدامیک برای دریافت شماره مجازی استفاده می‌کنید.

همچنین توجه داشته باشید که اگر شماره مجازی را به قصد کارهای مهمی مانند ساخت حساب کاربری پی‌پال یا تراکنش‌های مالی نیاز دارید، بهتر است تا از شماره مجازی‌های رایگان استفاده نکنید و یک شماره مجازی ایمن از یک شرکت معتبر خریداری کنید.

یکی از سرویس دهنده های خوب ایرانی در شماره مجازی سایت نامبرلند می باشد که می توانید به راحتی از آن شماره مجازی خریداری نمایید.

شماره مجازی

مزایای شماره مجازی

شماره مجازی مزایای زیادی دارد و شما می‌توانید با استفاده از از مزیت‌های زیادی بهره‌مند شوید. در این بخش مزایای شماره مجازی را بررسی می‌کنیم :

> کاهش هزینه‌ها

شما می‌توانید با استفاده از شماره مجازی، هزینه‌های خود را تا حد زیادی کاهش دهید. برای مثال اگر بخواهید تا چندین اکانت در شبکه‌‌های اجتماعی و سایر وب‌سایت‌ها بسازید، دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های گزاف برای سیم‌کارت ندارید و می‌توانید با هزینه بسیار کمتری یک شماره مجازی تهیه کرده و از آن استفاده کنید.

همچنین همانطور که گفته شد، اگر قصد داشته باشید تا با افرادی که در خارج از کشور هستند ارتباط بگیرید، باید هزینه زیادی را برای شارژ سیم‌کارت ایرانی بپردازید و با استفاده از شماره مجازی مربوط به همان کشور، این هزینه کاهش پیدا می‌کند.

> صرفه‌جویی در زمان

اگر تا به حال فرایند خرید و فعال کردن یک سیم‌کارت را تجربه کرده باشید، می‌دانید که حداقل باید ۱ الی ۵ روز برای این کار زمان صرف کنید و اگر کاری فوری داشته باشید، ممکن است از آن عقب بمانید. با این حال، شما می‌توانید یک شماره مجازی را در زمان بسیار کمی و در عرض چند ساعت دریافت کرده و از آن استفاده کنید. حتی گاهی اوقات می‌توانید این عملیات را در کمتر از یک ساعت انجام دهید.

> دور زدن تحریم‌ها

همانطور که گفته شد، شما در ایران به دلیل تحریم‌ها، امکان استفاده از بسیاری سرویس‌های بین‌المللی را ندارید و می‌توانید و همچنین ممکن است اگر با شماره ایرانی در برخی از این سرویس‌ها ثبت نام کنید، به طور کلی بلاک شوید؛ اما با استفاده از شماره مجازی کشوری مانند آمریکا می‌توانید از سرویس‌های بین‌المللی به راحتی استفاده کنید. مثلا هوش مصنوعی dall e یکی از ابزارهای openAI است که می توانید با استفاده از هوش مصنوعی به آن دسترسی داشته باشید.

> حفظ شدن حریم شخصی

ممکن است شما برای ثبت نام در اپلیکیشن‌هایی مانند واتساپ تمایل نداشته باشید تا شماره تلفن خود را در اختیار عموم قرار دهید و در این صورت استفاده از یک شماره مجازی می‌تواند راه حل مناسبی برای شما باشد.

همچنین، هنگام ثبت نام در بسیاری از وب‌سایت‌ها، از شما شماره موبایل درخواست می‌شود و ممکن است که این وب‌سایت‌ها نامعتبر از آب در بیایند و اطلاعات شما را در اختیار شرکت‌های دیگری قرار دهند. حتی اگر این وب‌سایت‌ها معتبر باشند، ممکن است در معرض هک شدن قرار بگیرند و شماره تلفن شما در اختیار افراد دیگری قرار گیرد.

در این صورت می‌توانید با استفاده از یک شماره مجازی، می‌توانید امنیت و حریم خصوصی خود را تامین کنید و با خیال راحت در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها ثبت نام کنید.

بیشتر بخوانید: راههای جذب مشتری

معایب استفاده از شماره مجازی

به طور کلی، استفاده از شماره مجازی معایب خاصی ندارد؛ اما با این حال با استفاده از برخی شماره‌های مجازی رایگان، ممکن است با برخی از معایب مواجه شوید.

در این بخش به برخی از معایب استفاده از شماره مجازی رایگان و نامعتبر اشاره خواهیم کرد. لازم به ذکر است که تنها راه گذر از این معایب این است که شرکتی معتبر برای دریافت شماره مجازی استفاده کنید.

> وجود حفره‌های امنیتی

ممکن است شما با استفاده از برخی شماره مجازی‌های نامعتبر با حفره‌های امنیتی مواجه شوید. برای مثال اپلیکیشن‌هایی مانند واتساپ یا تلگرام برخی از شماره‌های مجازی را به عنوان ربات در نظر می‌گیرند و ممکن است شما را از استفاده منع کنند.

> راه‌اندازی دشوار

اگر شما از یک ارائه‌دهنده شماره مجازی رایگان و نامعتبر استفاده کرده باشید، می‌دانید که فرایند دریافت آن به مدت زیادی طول می‌کشد و هنگام دریافت آن می‌بایست هفت خوان رستم را رد کنید. به همین دلیل، شاید بهتر باشد تا قبل از استفاده، حتما از مشتریان قبلی این شرکت‌ها درباره فرایند دریافت شماره مجازی سوال کنید.

سخن آخر

در این مقاله با بررسی مفهوم شماره مجازی، کاربردهای شماره مجازی، نحوه دریافت آن و مزایا و معایب شماره مجازی همراه شما بودیم. همانطور که گفته شد، استفاده از شماره مجازی مزایای فراوانی دارد و بهتر است تا اگر فعالیت‌هایی مانند تراکنشات مالی در سطح بین‌المللی، استفاده از سرویس‌های خارجی و ارتباط با افراد خارج از کشور انجام می‌دهید، از آن استفاده کنید.
حتما توجه داشته باشید تا برای پیشگیری از خطرات احتمالی، حتما از یک ارائه‌دهنده معتبر شماره مجازی دریافت کنید و نظرات استفاده‌کنندگان قبلی را نیز بپرسید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر