مارکتینگ اتومیشن یا اتوماسیون بازاریابی خودکارسازی برخی فرایندها در واحد بازاریابی است که موجب کاهش هزینهها، افزایش بهرهوری و سرعت عمل پروسههای روتین بازاریابی محسوب میشود. در این مطلب تصمیم داریم به سوالاتی مانند مارکتینگ اتومیشن چیست پاسخ دهیم و با جزئیات بیشتری به اتوماسیون بازاریابی بپردازیم.
اتوماسیون همواره در تمام صنایع با خودکارسازی فرایندها به بهبود عملکرد و افزایش سرعت اجرای پروسههای روتین کمک شایانی میکند؛ بازاریابی نیز از این صنایع مستثنی نیست و مارکتینگ اتومیشن اینجاست تا بهشکل شگفتانگیزی روی توسعه و رشد کسبوکارها تأثیر بگذارد.
واحد بازاریابی در کسبوکارها بهشکل روتین وظایف گوناگونی را انجام میدهد تا رشدهایی را در ترافیک یا فروش تجربه کنند؛ تا همین چند وقت پیش این وظایف روتین در چارچوب مشخصی توسط نیروی انسانی انجام میشد که احتمال خطا را بالا میبرد، انرژی و هزینه زیادی صرف این موارد صرف میشد و سرعت انجام آن عمل هم از حد مشخصی بیشتر نخواهد شد مگر با صرف هزینه و انرژی بیشتر!
حالا با پیشرفت تکنولوژی و علوم کسبوکار و بازاریابی، اتوماسیون بازاریابی یا همان Marketing Automation به کاهش انرژی و هزینههایی که صرف این موضوع میشود، افزایش سرعت عمل انجام وظایف و کاهش درصد خطا کمک بسیاری میکند که اگر به درستی استفاده شود، میتواند تأثیر بهسزایی روی رشد کسبوکارها داشته باشد.
مارکتینگ اتومیشن چیست؟
به زبان ساده، به خودکارسازی فرایندهای بازاریابی با استفاده از نرمافزارها، اتوماسیون بازاریابی یا مارکتینگ اتومشین (Marketing Automation) میگویند و کسبوکارها میتوانند با هدف توسعه کسبوکار، خودکارسازی فرایندهای کاری درونسازمانی و هوش بازاریابی به سراغ مارکتینگ اتومیشن بروند.
تصور کنید شما معاون ارشد بازاریابی (Chief Marketing Officer) شرکتی هستید و بازاریابان واحد بازاریابی اطلاعات مشتریان جدیدی که در وبسایت خریدی ثبت کردهاند تحلیل میکنند و فایل خروجی را در قالب یک گزارش برای شما ارسال میکنند؛ شما میتوانید این پروسهای که روزانه توسط نیروی انسانی طی میشود را با استفاده از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن توسط نرمافزار انجام دهید و انرژی بازاریابانتان را روی مسائل مهمتری متمرکز کنید؛ مثال ذکرشده، یکی از کاربردهای مارکتینگ اتومیشن در خودکاری فرایندهای درونسازمانی است.
مثال دیگری میتوان برای کاربرد اتوماسیون بازاریابی در توسعه کسبوکار در نظر داشت، مثالهایی برای جذب و تبدیل مشتریان بیشتر است.
برای مثال تصور کنید شما صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید که کاربری هفتهی گذشته از طروق مختلفی مانند موتورهای جستوجو، شبکههای اجتماعی یا لینک مستقیم وارد وبسایت شما شده اما خریدی را به ثبت نرسانده است و شما تصمیم به تبدیل این کاربر به مشتری را دارید؛ حال شما میتوانید به کمک مارکتینگ اتومشین، آن کاربر را در سرویسهای تبلیغاتی رهگیری کنید و به واسطه نرمافزارها و سرویسهای مختلف مشخص کنید، بنرهای تبلیغاتی تخفیف ویژهای که دارید را برای هر کاربری که هفته گذشته به وبسایت شما سر زده است، در سایر وبسایتهایی که بهصورت روتین سر میزنند نمایش دهد.
مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی
استفاده از مارکتینگ اتومشین هم برای کسبوکار هم برای مشتری مزایای بسیاری دارد. اگر بخواهیم مزایای استفاده از اتوماسیون بازاریابی توسط کسبوکارها را برای مشتری مشخص کنیم، میتوانیم به شناخت بهتر مشتری و ارسال پیشنهادات مناسبتر و شخصیسازیشدهتر به مشتری را بهعنوان یکی از مزایا درنظر گرفت که منجر به افزایش رضایت مشتری در مشتریِ شما بودن شود.
اتوماسیون بازاریابی برای کسبوکارها نیز مزایای برجستهای دارد؛ بهعنوان مثال افزایش بهرهوری تیم، بهینه کردن هزینهها و انرژیهای صرفشده در واحد بازاریابی، افزایش فروش، افزایش نرخ تبدیل، افزایش نرخ بازگشت سرمایه، جذب ارزانتر و راحتتر مشتری از مزایایی هستند که مارکتینگ اتومیشن برای کسبوکارها به ارمغان میآورد.
کاربرد مارکتینگ اتومیشن
کلیات کربرد مارکتینگ اتومیشن در بخش اتوماسیون بازاریابی چیست ذکر شد؛ اما اگر بخواهیم به طور دقیق به کاربر مارکتینگ اتومشین نگاهی بیاندازیم میتوانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:
– ایجاد سرنخ (Lead Generation)
– تقسیمبندی مشتریان (احتمالی و فعلی) در دستههای جغرافیایی، رفتاری، هویتی و شخصیتی و هدفگذاریهای گوناگون برای آنها
– افزایش فروش محصولات کلیدی
– افزایش فروش محصولات مرتبط با محصولات کلیدی
– گزارشهای کامل، جامع و کاربردی
– بهینهسازی هزینههای کمپینها با A/B تست بنرها و عناوین
– پرورش و تبدیل Lead
– افزایش ارتباطهای مستقیم و غیرمستقیم با مشتری
– افزایش تأثیر ارتباط با مشتری
بهطور کلی مارکتینگ اتومشین به قدری در کسبوکارها کاربردی و تأثیرگذار است که اگر پیشتر از آن بهعنوان یکی از مفاهیمی که میتوان سراغش رفت ذکر میشد، حالا بهعنوان یکی از الزامات واحد بازاریابی تلقی میشود که نداشتن آن قطعا شما را از رقبا عقب میاندازد.
چگونه از مارکتینگ اتومشین استفاده کنیم؟
پیش از اینکه از خود بپرسید چطور از مارکتنیگ اتومشین استفاده کنیم، باید درباره اینکه برای چه بخشی نیاز دارید از مارکتینگ اتومیشن استفاده کنید اطلاعات کسب کنید.
شما میتوانید برای مدیریت ارتباطتان با مشتری (CRM) از اتوماسیون بازاریابی استفاده کنید تا فرایندهای حفظ مشتری و Upsell سبد خرید مشتری را بهبود ببخشید؛ میتوانید برای فرایندهای فروش و مدیریت آنها از این مفهوم بهره بگیرید، میتوانید در انواع بازاریابی مانند بازاریابی ایمیلی، بازاریابی در شبکههای اجتماعی و بهطور کلی بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ چیست؟ ) از مارکتینگ اتومیشن استفاده کنید.
از طرفی همانطور که ذکر شد مارکتینگ اتومیشن میتواند در بهبود فرایندهای درونسازمانی، گزارشگیری، تحلیل و طراحی استراتژی هم تأثیر به سزایی داشته باشد.
پس از اینکه نیاز خود را به طور واضح و دقیقی پیدا کردید، میتوانید به سراغ ابزارها و نرمافزارهای مربوطه بروید؛ چرا که هر یک از نیازهای شما، ممکن است ابزار متفاوتی با نیاز دیگرتان داشته باشد و احتمالا در آینده، واحد بازاریابی شما از یک نرمافزار برای eCRM، از یک نرمافزار دیگر برای تبلیغات دیجیتال و از یک نرمافزار دیگر برای گزارشگیری و تحلیل دادهها استفاده کند.
جمعبندی
در این مطلب سعی داشتیم پاسخ کامل و جامعی به سوالات مارکتینگ اتومیشن چیست، مزایای و کاربردی که در کسبوکار دارد بپردازیم. بهطور کلی اتوماسیون بازاریابی مفهومی است که میتواند واحد بازاریابی شما را متحول کند.
از کاهش هزینهها و زمان انجام کار گرفته تا افزایش فروش، ارتباط بهتر و موثرتر با مشتری گرفته تا بازگشت سرمایهی سریعتر و شناخت دقیقتر مشتریان از مزایای مارکتینگ اتومیشن محسوب میشود.
این روزها استفاده نکردن از مارکتینگ اتومشین به معنای واقعی موجبِ عقب افتادن کسبوکارها در بازار پررقابت کسبوکارها میشود و اگر به دنبال پیشرفت هستید و تمایلی ندارید جایگاههای بالای بازار را به سایر رقبا دهید، از اتوماسیون بازاریابی غافل نشوید.
بدون نظر