پوش نوتیفیکیشن یکی از قدرتمندترین ابزارهایی است که تقریبا تمام بازاریابان دیجیتالی و صاحبان کسب‌وکارها از آن استفاده می‌کنند.

تصور کنید دیروز به وب‌سایت به‌خصوصی سر زده‌اید تا اطلاعاتی کسب کنید یا اپلیکیشنی را نصب کرده‌اید و امروز اعلانی از آن وب‌سایت یا اپ حاوی یک پیشنهاد ویژه دریافت کرده‌اید؛ جذاب به‌نظر می‌رسد؟ این روش در بازاریابی، ارسال پوش نوتفیکیشن نام دارد که به کسب‌وکارها جهت ارتباط بهتر با مخاطبان و مشتریان کمک می‌کند و باعث می‌شود پیشنهادهای ویژه از راه مستقیمی به گوش کاربر برسد.

پوش نوتیفیکیشن را می‌توانیم در طیف گسترده‌ای از ابزارها و برنامه‌ها، مانند مرورگرهای وب و برنامه‌ها و در تمامی سیستم‌عامل‌ها پیدا می‌کنیم. ما در این مقاله قصد داریم که ابتدا سراغ تعریف پوش نوتیفیکیش برویم و بعد از آن هم نوبت‌به معرفی موارد مهمی مانند انواع پوش نوتیفیکیشن، تفاوت آن با پیامک، معرفی انواع سرویس‌های پوش نوتیفیکیشن و غیره خواهید رسید؛ پس با ما همراه باشید.

پوش نوتیفیکیشن چیست؟

اکثر شما به‌صورت شهودی می‌دانید که پوش نوتیفیکیشن چیست و اگر بخواهیم که تعریفی رسمی‌تر برای آن ارائه کنیم، باید بگوییم که پیام‌های پاپ‌آپ‌ کلیکی هستند که در مرورگرها و سیستم‌عامل‌های کاربران پلتفرم یا سایت‌ شما نمایش داده می‌شوند. اصلا مهم نیست که کاربرتان در حال کار کردن با مرورگر یا سیستم‌عامل خود است، پوش نوتیفیکیشن برای او نمایش داده خواهد شد.

پوش نوتیفیکیشن‌ها به‌عنوان یک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که سریع عمل می‌کنند و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا پیام‌ها، پیشنهادات یا سایر اطلاعات را به مشتریان خود انتقال دهند. یکی از اصلی‌ترین مزایایی که پوش نوتیفیکیشن‌ها به کاربران خود ارائه می‌دهند، امکان غیرفعال کردن آن‌ها است.

تقریبا در سال ۲۰۰۹ بود که برای اولین‌بار از فناوری پوش نوتیفیکیشن رونمایی شد. اگرچه که طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن شده و شتاب رشد آن صعودی بوده است، اما از نظر پیاده‌سازی استراتژیک، فرسنگ‌ها با روش‌های دیگر فاصله دارد. بازاریابان هنوز در حال آزمون خطا در مورد پوش نوتیفیکیشن‌ها هستند و در تحقیقات اولیه خود متوجه شده‌اند که پوش نوتیفیکیشن‌‌ها امکان حفظ کاربران و تعامل مجدد با پلتفرم را افزایش می‌دهد.

از‌طرف دیگر، اگر در ارسال پوش نوتیفیکیشن‌ها زیاده‌روی کنید، احتمال اینکه مشتری یا مخاطبتان جلوی ارسال پوش نوتیفیکیش‌های را بگیرد، بسیار زیاد است. شما قطعا دوست ندارید که چنین اتفاقی رخ دهد، پس پیشنهاد می‌دهیم که باتوجه‌ به اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی کاربران، تنها پیام‌هایی را برای آن‌ها ارسال کنید که احتمال می‌دهید برای کاربرانتان اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی

تفاوت میان پوش نوتیفیکیشن و پیامک در چیست؟

یکی از اصلی‌ترین سوال‌‎هایی که در ذهن بسیاری از خوانندگان این مقاله شکل می‌گیرد، این است که چه تفاوت‌هایی میان پوش نوتیفیکیشن و پیامک وجود دارد؟ اصلا این دو فناوری با هم فرقی هم دارند؟

خب، در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که پیامک و پوش نوتیفیکیشن شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، اما به‌هیچ‌عنوان با هم یکسان نیستند. پوش نوتیفیکیشن و پیامک تقریبا به یک شکل روی صفحه گوشی مخاطبان نمایش داده می‌شوند، اما با هم تفاوت‌هایی دارند که نمی‌توانیم آن‌ها را نادیده بگیریم.

— اصلی‌ترین تفاوت میان پوش نوتیفیکیشن و پیامک به طول آن‌ها بازمی‌گردد. شما می‌توانید در پیامک‌هایی که می‌خواهید برای مشتریان خود ارسال کنید، متن بیشتری را قرار دهید، اما باید برای پوش نوتیفیکیشن‌ها متن‌های کوتاه و تأثیرگذارتری را انتخاب کنید؛ چرا که می‌توان روی پیامک کلیک کرد تا ادامه آن را دید، اما با کلیک روی پوش نوتیفیکیشن صفحه موردنظر باز خواهد شد.

— یکی دیگر از تفاوت‌های پوش نوتیفیکیشن و پیامک، کارایی آن‌ها است. معمولا استراتژی‌های بازاریابی که در زمان ارسال پیامک‌ها چیده می‌شود، تفاوت بسیار زیادی با استراتژی‌های مربوط‌به پوش نوتیفیکیشن‌ها دارد.

— بعضی از شرکت‌ها و برندها معمولا هم در پوش نوتیفیکیشن و هم در پیامک‌ها از یک متن واحد استفاده می‌کنند که اگر دقیق‌تر به این موضوع دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که این کار باعث اذیت شدن کاربران خواهد شد و آن‌ها را از برند دور خواهد کرد. در واقع، کاربران در مورد یک موضوع هم پیامک دریافت می‌کنند و هم برنامه یا سایت مورد نظر از طریق مرورگر برای آن‌ها پوش نوتیفیکیشنی را نمایش خواهد داد!

— ضمناً فراموش نکنید که پوش نوتیفیکشن می‌تواند متنی همراه با یک تصویر باشد اما فرمت پیامک اجازه‌ی ارسال عکس به مخاطب را به کسب‌وکارها نمی‌دهد.

— پس به‌صورت کلی می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که هرچقدر متن پوش نوتیفیکیشن کوتاه‌تر باشد، کارایی بیشتری هم خواهد داشت و احتمال وفادار ماندن کاربر هم افزایش می‌یابد. یکی از اصلی‌ترین کارهای تیم بازاریابی شرکت‌ها باید این باشد که چگونه بااستفاده از کمترین کلمات ممکن، پیام مورد نظر را در قالب پوش نوتیفیکیشن ارسال کنند.

— تفاوت دیگر میان پوش نوتیفیکیشن و پیامک هم امکان جلوگیری از دریافت پوش نوتیفیکیشن‌ها است. شما به‌راحتی می‌توانید بااستفاده از تنظیمات سیستم‌عامل یا حتی خود برنامه‌ها، جلوی ارسال پوش نوتیفیکیشن‌ها را بگیرید؛ اما این موضوع در مورد پیامک‌ها صادق نیست و اگر بخواهید که سرویس ارسال پیامک را قطع کنید، احتمالا پیامک‌های مهم دیگری را هم از دست خواهید داد.

— تفاوت آخر پوش نوتیفیکیشن و پیامک‌ها به هزینه‌زا بودن پیامک بازمی‌گردد. اگر شرکت یا برندی تمایل دارد که یکی از ارکان اصلی بازاریابی خود را روی اس ام اس مارکتینگ بنا کند، پیشنهاد می‌دهیم که تجدید نظر کنند؛ چرا که هزینه ارسال پیامک‌های گروهی، بسته به اپراتورها و شرکت‌های ارائه‌‌‌دهنده این دست از سرویس‌های متغیر است. از طرفی دیگر هم کاربران به پیامک‌هایی که به‌صورت گروهی ارسال می‌شود، نگاه اسپم دارند و تعداد اندکی از آن‌ها سراغ مشاهده پیامک ارسال شده خواهند رفت.

انواع سرویس‌های پوش نوتیفیکیشن

تا به اینجا متوجه شدیم که سرویس پوش نوتیفیکیشن چیست و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد. حالا قصد داریم که سراغ معرفی انواع سرویس‌های پوش نوتیفیکیشن برویم و با هم بررسی کنیم که هرکدام از این سرویس‌ها چه توانایی‌هایی دارند و در چه زمینه‌هایی می‌توانند به ما کمک کنند.

از اصلی‌ترین دسته‌بندی سرویس‌های پوش نوتیفیکیشن می‌توان به دو مورد تبلیغاتی و رایگان اشاره کرد. اصلی‌ترین کاربرد سرویس‌های رایگان در برنامه‌ها و وب‌سایت‌های مختلفی است که نمی‌خواهند به‌صورتی بسیار دقیق روی بحث بازاریابی دقت کنند.

در طرف دیگر هم سرویس‌های تبلیغاتی را داریم که براساس داده‌های جمع‌شده از کاربران (این داده‌ها را یا شما جمع کرده‌اید یا اینکه به‌صورت مشترک جمع‌آوری شده‌اند)، پوش نوتیفیکیشن‌هایی هدفمند و با جذب کاربر بالا را ارسال می‌کنند.

این سرویس‌ها حتی می‌توانند به شما نمایش دهند که چه تعداد از کاربران‌تان به پوش نوتیفیکیشن‌هایی که برای آن‎‌ها ارسال می‌کنید اهمیت می‌دهند. این آمار کمک خواهد کرد تا مشتریان وفادار خود را به بهترین شکل ممکن شناسایی کنید.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که در تعداد اندکی از سرویس‌های رایگان وجود دارد، اما کامل‌ترین نمونه آن را در سرویس‌های پولی و تبلیغاتی مشاهده می‌کنیم، امکان رصد موقعیت جغرافیایی مشتریانتان است. مشتریان شما در مناطق مختلفی از ایران و جهان زندگی می‌کنند و همین موضوع احتمالا روی واکنش‌شان نسبت‌به پوش نوتیفیکیشن تاثیر خواهد گذاشت. با تحلیل این داده‌ها می‌توانید متوجه شوید که چه نوع تبلیغاتی را باید به آن‌ها نمایش دهید.

بیشتر بخوانید: دیلیت اکانت تلگرام

بهترین سرویس پوش نوتیفیکیشن رایگان

قبل از ادامه این بخش بگذارید آماری جالب از پوش نوتیفیکیشن‌ها را به شما ارائه دهیم. براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، اگر شما پوش نوتیفیکیشن خوبی را برای کاربران خود ارسال کنید، تا دو برابر تاثیرگذاری بیشتری درمقایسه‌ با ارسال ایمیل خواهید داشت. از اصلی‌ترین سرویس‌های پوش نوتیفیکیشن رایگان برای سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

> OneSignal

سرویس‌های پوش نوتیفیکیشن رایگان معمولا اطلاعاتی را از شما جمع‌آوری می‌کنند تا بگذارند شما به‌صورت رایگان از آن‌ها استفاده کنید. سرویس OneSignal هم از این قاعده مستثنی نیست و به‌دلیل قابلیت‌های خوبی که دراختیار کاربران خود قرار می‌دهد، شرکت‌های بزرگی مانند اوبر و ادوبی از آن استفاده می‌کنند.

شما بااستفاده از این سرویس می‌توانید پوش نوتیفیکیشن‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند و وب‌سایت‌ها را ارسال کنید. در واقع، اگر قصد داریم که تنها از یک سرویس برای ارسال پوش نوتیفیکیشن در موبایل و وب استفاده کنید، OneSignal بهترین سرویس پوش نوتیفیکیشن رایگانی است که دراختیارتان قرار دارد. البته، این سرویس یک نسخه پولی هم دارد که طیف گسترده‌تری از امکانات را دراختیارتان قرار می‌دهد.

> Google Firebase

سرویس Firebase شرکت گوگل تنها برای گوشی‌های هوشمند طراحی شده است و امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن برای وب‌سایت‌ها را ارائه نمی‌دهد.

بیشتر توسعه‌دهندگان برنامه‌های مخصوص سیستم‌عامل اندروید ترجیح می‌دهند تا از این سرویس پوش نوتیفیکیشن استفاده کنند؛ چرا که با تمام ابزارها و پلتفرم‌های دیگر شرکت گوگل ادغام می‌شود و شما می‌توانید از اطلاعات آن در تمام پلتفرم‌های این غول دنیای فناوری استفاده کنید.

> PushCrew

این سرویس، دقیقا برعکس سرویس Firebase است؛ یعنی اگر هیچ برنامه‌ای مخصوص گوشی‌های هوشمند ندارید و خدمات و محصولات خود را بااستفاده از وب‌سایتتان به‌دست مشتریانتان می‌رسانید، PushCrew یکی از بهترین سرویس‌هایی است که می‌توانید تجربه کنید.

استفاده از این سرویس نیمه رایگان است و شما امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن رایگان به ۲۰۰۰ مشترک را دارید. اگر مشتریانتان از این تعداد عبور کنند، شما مجبورید که سراغ پلن‌های پولی این پلتفرم بروید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله از ایران هسات ارائه دهنده خدمات خرید سرور مجازی به معرفی پوش نوتیفیکیشن پرداختیم و به شما گفتیم که چه اهمیت بزرگی در توسعه کسب‌وکار شما و افزایش کاربران و مشتریان‌تان می‌تواند داشته باشد. همچنین در ادامه متوجه شدید که چه تفاوت‌هایی با پیامک دارد و چه بایدها و نبایدهایی را بهتر است در زمان نمایش پوش نوتیفیکیشن‌ها رعایت کنید.

همان‌طور که پوش نوتیفیکیشن‌ها یکی از بهترین ابزارها برای بازاریابی است، همان‌طور هم می‌توانند چهره‌ای منفی از برند شما بسازند. اگر شما اطلاعات مناسبی از مشتریان خود جمع‌آوری نکرده باشید و ندانید که تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چیست و آن را براساس پرسوناهای مختلف شخصی‌سازی نکنید، در نهایت با مشتریان و کاربرانی مواجه خواهید شد که دیگر تمایلی برای ادامه خرید یا استفاده از خدمات و محصولات شما ندارند.

آیا شما هم برای وب‌سایت یا پلتفرم خود از پوش نوتیفیکیشن استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به‌اشتراک بگذارید.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر