فلاتر چیست؛ شاید بعضی از شما تا به حال حتی یک بار هم راجع به فلاتر نشنیده‌اید. اما کسانی که در دنیای برنامه‌نویسی سپری می‌کنند و به توسعه نرم‌افزارهای موبایلی مشغول هستند، به خوبی می‌دانند که اهمیت فلاتر چیست و چگونه فلتر می‌تواند یک انتخاب هوشمندانه برای توسه‌دهندگان جدید باشد.

در سال‌های اخیر دنیای نرم‌افزارها توسعه‌ی بسیار چشمگیری داشته و شاهد هستیم که به مرور زمان کاربران نرم‌افزارهای موبایل افزایش یافته‌اند و همزمان توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها نیست روش‌های نوین‌تری را برای توسعه‌ی نرم‌افزارهای جدید به کار گرفته‌اند. یکی از این روش‌های نوین، فلاتر است. آیا فلاتر صرفا یک زبان برنامه‌نویسی ساده است یا اینکه در قالب یک کیت توسعه‌ی کامل، امکانات بیشتری را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد؟

فلاتر چیست؟

فلاتر در ساده‌ترین بیان، یک کیت توسعه‌ی نرم‌افزار موبایل است که به صورت متن باز در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته و امکانات بسیار مفیدی را در دسترس آن‌ها گذاشته است.

فلاتر در قالب یک فریم‌ورک رابط کاربری موبایل (Mobile UI Framework) در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته و با استفاده از کیت توسعه‌ی نرم‌افزار آن، می‌توانید تنها با استفاده از یک کد پایه یا همان Codebase نرم‌افزار بومی خود را روی سیستم‌عامل مورد نظرتان توسعه دهید.

اما از یک کد پایه یا همان CodeBase، چگونه می‌توان برای توسعه یک اپلیکیشن بومی موبایل استفاده کرد؟

در بیانی ساده‌تر، قابلیت بهره‌گیری از یک کد پایه در فلاتر به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با استفاده از تنها یک زبان برنامه‌نویسی، یک یا چند اپلیکیشن را برای موبایل توسعه دهند. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از زبان جاوا اسکریپت به عنوان کد پایه‌ی اپلیکیشن درحال توسعه‌ی خود در کیت توسعه‌ی نرم‌افزار فلاتر، تنها با همین یک زبان و یک کد پایه، دو یا چند اپلیکیشن را روی سیستم عامل‌های اندروید و iOS به توسعه برسانید.

در واقع فلاتر نیاز شما به استفاده از چند زبان برنامه‌نویسی را از بین می‌برد و فریم‌ورکی را در اختیار شما قرار می‌دهد که از طریق آن تنها با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی، توسعه‌ی اپلیکیشن خود را به پایان برسانید و حتی آن را روی دو سیستم عامل اندروید و iOS به اجرا درآورید.

بیشتر بخوانید: فریم ورک های css

مزایای فلاتر چیست؟

فریم ورک فلاتر چیست

بدون شک اولین و مهم‌ترین ویژگی فلاتر این است که با استفاده از آن تقریبا هر نوع اپلیکیشنی که می‌خواهید را می‌توانید به توسعه برسانید و مهم‌تر از همه این که فرآیند توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها با استفاده از کیت توسعه‌ی فلاتر با سهولت بسیار بیشتری همراه خواهد بود.

اگر یک خرده‌فروشی آنلاین دارید و می‌خواهید که یک اپلیکیشن فروشگاه آنلاین داشته باشید یا این‌که برای هر نوع‌ کسب‌و‌کاری که به تعامل با کاربران و مشتریان احتیاج دارد به یک اپلکیشن احتیاج پیدا کرده‌اید، پس می‌توانید از فلاتر استفاده کنید.

خوشبختانه امکاناتی که فلاتر در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، به خوبی موقعیتی را فراهم می‌کند که در یک کیت توسعه اپلیکیشن، بتوانید هر نوع اپی که نیاز داشته باشید را طراحی کنید. موضوعی که تا قبل از فلاتر به سختی قابل انجام بود.

فریم‌ورکی که فلاتر در قالب یک رابط کاربری در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است، مجهز به تعداد زیادی ویجت و ابزارهای توسعه‌ی اپلیکیشن است که در واقع رابط کاربری شما با کیت توسعه‌ی فلاتر را شامل می‌شود. فلاتر به طور کلی ویجت‌های بسیار زیادی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

به طور کلی شاید بتوان آینده‌ی روشن فلاتر را یکی از مهم‌ترین نقاط قوت فلاتر بدانیم که در بخش 《مزایا فلاتر》 در این مطلب، باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم. همانطور که به آن اشاره کردیم، فلاتر یک ابزار درحال توسعه و متن باز است که به مرور زمان توسعه می‌یابد و امکانات و ابزارهای جدیدی به آن اضافه می‌شوند. پس شاید بتوان آینده‌ی روشن توسعه‌دهندگان فلاتر را یکی از مهم‌ترین نقاط قوت فلاتر در نظر بگیریم. هرچند همچنان تعدادی نقطه ضعف کلیدی در این کیت توسعه‌ی نرم‌افزار موبایل به چشم می‌خورند که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم.

معایب فلاتر چیست؟

هر ابزار و کیت توسعه‌ای در کنار تمامی مزایا و نقاط قوت خود، بدون شک معایبی نیز دارد که اغلب به مرور زمان بهبود پیدا می‌کنند و به همان شکلی که کاربران ترجیح می‌دهند در می‌آیند. با این حساب، کیت توسعه‌ی فلاتر همچنان یک ابزار نوپا و جدید به شمار می‌رود که کمتر از ۵ سال است در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. به همین خاطر قابل پیش‌بینی است که در این کیت توسعه، معایب متعددی گریبان‌گیر توسعه‌دهندگان شده باشند.

بدون شک یکی از این معایب که در طول سال‌های اخیر بسیاری از کاربران کیت توسعه‌ی فلاتر را آزرده‌خاطر کرده، حجم بسیار بالای اپلیکیشن‌هایی است که با استفاده از فلاتر تولید شده‌اند. با اینکه حجم فضای ذخیره‌ی داخلی موبایل‌ها در سال‌های اخیر با جهش بسیار چشمگیری همراه شده، اما حجم بالای اپلیکیشن‌های تولید شده با فلاتر، همچنان مشکلات مختص به خودش را دارد و مسئله فقط درباره‌ی فضای مورد نیاز برای ذخیره‌سازی اپلیکیشن‌های پرحجم نیست. همانطور که می‌دانید، حجم بالای اپلیکیشن‌ها به طور مستقیم روی سرعت راه‌اندازی و اجرای آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود و این مورد نیز متاسفانه از جمله مواردی است که برخی از توسعه‌دهندگان را مجبور به استفاده از دیگر ابزارهای مشابه می‌کند.

از طرفی دیگر همچنان مشکلات متعددی در رابطه با اپلیکیشن‌های iOS توسعه یافته توسط فلاتر گزارش می‌شوند و به نظر می‌رسد کیت توسعه‌ی فلاتر با سیستم عامل اندروید سازگاری بهتری داشته باشد و همین مورد سبب شده تا بسیاری از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های iOS به دنبال استفاده از کیت‌های دیگر باشند. فلاتر به عنوان محصولی از سوی کمپانی گوگل وارد بازار شده و به همین خاطر طبیعی است که با سیستم عامل‌های اندروید سازگاری بیشتری دارد. با این وجود، گوگل همچنان مصمم است که عملکرد فلاتر در توسعه‌ی اپلیکیشن برای سیستم عامل iOS را بهبود ببخشد و از این دسته از توسعه‌دهندگان به طور کامل حمایت می‌کند.

فریم ورک فلاتر چیست؟

زبان برنامه نویسی فلاتر

اشاره کردیم که فلاتر در واقع یک فریم‌ورک رابط کاربری موبایل است که با استفاده از ویجت‌های تعبیه شده در فریم‌ورک آن می‌توانید به راحتی هرچه تمام به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایلی خود بپردازید.

فریم‌ورک فلاتر تعداد زیادی ویجت‌ها و ابزارهای آماده را در کنار پلاگین‌های از پیش طراحی شده در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و در کنار قابلیت توسعه‌ی نرم‌افزار با استفاده از یک کد پایه، باعث کاسته شدن حجم بسیار زیادی از کدنویسی‌های اضافه شده است. شما به عنوان یک توسعه‌دهنده، اگر از فریم‌ورک فلاتر استفاده کنید و تجربه‌ی استفاده از ابزارهای مشابه دیگر را نیز داشته باشید، بلافاصله در همان دقایق ابتدایی توسعه‌ی خود در فریم‌ورک فلاتر متوجه می‌شوید که ویجت‌ها و پلاگین‌های موجود در فلاتر باعث شده‌اند تا دیگر احتیاجی به خیلی دیگر از ابزارهای جانبی و امکانات شخص ثالث نداشته باشید.

ویجت‌ها و پلاگین‌های آماده‌ی موجود در فریم‌ورک فلاتر سبب شده‌اند تا در حین توسعه‌ی اپلیکیشن مورد نظر خود، بسیاری از امکانات اپلیکیشن خود را سریعا با دردسرهای بسیار کمتری در مقایسه با دیگر کیت‌های توسعه‌ی نرم‌افزار، به توسعه برسانید و در اپلیکیشن درحال توسعه‌ی خود قرار دهید. فریم‌ورک فلاتر به لطف قابلیت استفاده از تنها یک کد پایه، حجم کدنویسی‌های اضافی و غیر اجباری را از پروسه‌ی توسعه‌ی اپلیکیشن شما حذف کرده و به طور کلی کار شما را بسیار ساده‌تر کرده است.

در نتیجه می‌توان گفت فریم‌ورک فلاتر به همراه تمامی ویجت‌ها و پلاگین‌های آماده‌ی موجود در آن، در حال حاضر بهترین انتخاب برای توسعه‌دهندگان تازه‌کاری است که به تازگی وارد عرصه‌ی توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایلی شده‌اند و می‌خواهند تا حد ممکن از حجم بالای کدنویسی‌های تکراری و ابزارهای پیچیده‌ی طراحی اپلیکیشن فاصله بگیرند. به نوعی می‌توان گفت اگر یک توسعه‌دهنده‌ی تازه‌کار هستید، تنها کافی است یک بار از فریم‌ورک فلاتر استفاده کنید تا دیگر احتیاجی به هیچ یک از کیت‌های توسعه‌ی مشابه مثل جاوا و سوییفت احتیاج نداشته باشید.
فلاتر مناسب چه کسانی است؟

فلاتر مناسب چه کسانی است؟

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، فلاتر برای توسعه‌ی هر نوع اپلیکیشنی در سیستم عامل‌های اندروید و iOS مناسب است. از فروشگاه‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌های تحت وب گرفته تا اپلیکیشن‌های مربوط به امور بانکداری و دیگر تخصص‌های نیازمند به اپلیکیشن‌های موبایلی. فلاتر بستری را فراهم کرده تا تمامی توسعه دهندگان به ساده‌ترین شکل ممکن به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های خود بپردازند. شاید بتوان اینگونه برداشت کرد که فلاتر بهترین انتخاب برای توسعه‌دهندگان تازه‌کاری است که می‌خواهند از حجم بالای کدنویسی‌های تکراری و ابزارهای پیچیده در طراحی اپلیکیشن فاصله بگیرند.

پس اگر شما نیز از جمله توسعه‌دهندگانی هستید که به تازگی فعالیت خود را در عرصه‌ی توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایلی آغاز کرده‌اید، بدون شک فلاتر بهترین انتخابی است که همه‌ی کارهایتان را در ساده‌ترین شکل ممکن به انجام می‌رساند. پس در پاسخ به این سوال که “فلاتر مناسب چه کسانی است؟” می‌توان گفت فلاتر مناسب تمامی توسعه‌دهندگانی است که می‌خواهند اپلیکیشن‌های خود را به ساده‌ترین شکل ممکن توسعه دهند. فقط به بخش 《 معایب فلاتر 》توجه داشته باشید و بدانید که تمامی ابزارهای توسعه‌ی اپلیکیشن، نقاط ضعف مختص به خود را دارند و فلاتر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این مطلب از ایران هاست بهترین ارائه دهنده ی خدمات خرید هاست برای وردپرس ، هاست لینوکس و انواع هاست های اشتراکی می باشد امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را کرده باشیم.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
0 نظرات

بدون نظر